Instruktioner för EgenSkog
Ska du börja använda EgenSkog och behöver instruktioner om till exempel registrering, hämtning av skogsdata eller annan användning av EgenSkog? Här har vi samlat instruktioner och svar på vanliga frågor.
Nedan hittar du först bildinstruktioner om hur du använder EgenSkog och längre ner svar på vanliga frågor av andra användare. Om du inte hittar det svar du söker kan du skicka ett meddelande till oss på kontaktformuläret längst ner på sidan. Vi svarar så snabbt som möjligt.
Bildinstruktioner för EgenSkog
För att registrera dig i EgenSkog behöver du en giltig e-postadress och möjlighet att identifiera dig elektroniskt med antingen mobilcertifikat eller nätbankskoder. På så sätt verifierar EgenSkog din identitet. Tyvärr kan du inte registrera dig från utlandet om du saknar finländska nätbankskoder eller finländskt mobilcertifikat.
Bildinstruktioner om registrering >>
För Android-enheter har en mobilapp skapats för EgenSkog (OmaMetsä). Appen är tillgänglig på Play Butiken.
Det finns ännu ingen egentlig app för iOs operativsystem som används av iPhone, men på iPhone kan EgenSkog användas via en webbläsare och sidan kan sparas som favorit på mobilens skrivbord.
Bildinstruktioner om hämtning av mobilapp >>
Verkar det som att skogsdata inte är korrekta eller har du beställt en ny skogsplan som inte är synlig i EgenSkog? I så fall finns det skäl att uppdatera skogsdata. Du gör detta i Egna uppgifter.
Bildinstruktioner om uppdatering av skogsdata >>
Vill du att någon annan, till exempel din maka, make eller ditt barn, ska se dina fastighetsuppgifter i EgenSkog eller sköta skogsärenden elektroniskt för din räkning? Med EgenSkogs fullmaktsfunktion kan du skapa åskådar- och ärendefullmakter till andra och dela fastigheter som du äger så att de blir synliga för andra användare av EgenSkog. Med fullmaktsfunktionen vägleds du som fullmaktsgivare att fylla i alla behövliga uppgifter både för fullmakten och för delning av skogsdata. Du kan söka fullmakt, till exempel för dig själv att fungera som ombudsman för fastigheter med flera ägare eller ge fullmakt åt någon annan att sköta ärenden för din räkning. Du kan också ge fullmakt åt andra att enbart se på dina skogsdata, utan att kunna sköta ärenden i EgenSkog.
Innan du ger fullmakt är det bra att notera att den person som får fullmakten måste ha registrerat sig som användare av EgenSkog.
Bildinstruktioner om fullmakter i EgenSkog >>
Det är möjligt för skogsägaren att skapa egna kartnoteringar i EgenSkog. Noteringarna måste inte finnas på en egen fastighet, utan de kan skapas var som helst i Finland. Det är möjligt att bifoga bilder och anteckningar till kartnoteringen.
Bildinstruktioner om att lägga till egna kartnoteringar >>
Via EgenSkog kan du skicka offertförfrågan om önskade skogstjänster till din egen skogsvårdsförening. Din skogsexpert skickar en offert till EgenSkog. I EgenSkog är det enkelt att elektroniskt underteckna offerter som blir till avtal. Alla dokument sparas i EgenSkog för din räkning.
Exempel på beställning av en tjänst >>
Vanliga frågor om EgenSkog
Visningen av skogsdata utgår från skogsägande och en personbeteckning. Din personbeteckning måste finnas i fastighetens uppgifter, för att skogsdata ska vara synliga för dig. Om ingen skogsegendom hittas kan orsakerna vara:
- Skogsinnehavet är så nytt att lagfarten ännu inte har trätt i kraft eller ännu inte har överförts från Lantmäteriverket till Finlands skogscentral, som hanterar öppna skogsdata. Vid avsaknad av information om skogsplaner används öppna skogsdata i EgenSkog. Din personbeteckning saknas alltså fortfarande i uppgifterna om vem som äger fastigheten.
- Du är delägare i ett dödsbo. I fråga om dödsbo är delägarnas personbeteckningar inte kända, såvida inte en förtydligande lagfart har utfärdats. Därför kan EgenSkog inte hämta någon skogsegendom för din del, eftersom din personbeteckning saknas i fastighetens uppgifter.
- Ett tekniskt fel förhindrar dataöverföring. Ibland är alla data korrekta, men överföringen av data till EgenSkog förhindras på grund av ett tekniskt fel. Du kan skicka en kontaktbegäran till oss längst ner på sidan så reder vi ut situationen.
För att lösa problemet snabbt finns det några åtgärder som skogsägaren själv kan vidta för att få fram skogsdata.
Vill du se uppgifter om skogsvårdsföreningens skogsplan eller öppna skogsdata (så kallad MinSkog.fi-information)
Om du vill ha tillgång till information om en skogsplan, men inte får det, är det troligen så att personbeteckningen saknas i dina medlems- eller kunduppgifter, och att skogsplanen därför inte överförs till dig från skogsvårdsföreningens system. Kontakta i så fall din egen skogsexpert och be om att personbeteckningen läggs till. När det är gjort kan du uppdatera skogsdata på nytt i EgenSkog. Instruktioner för detta hittar du ovan på denna sida.
Om ingen skogsplan finns tillgänglig, använder EgenSkog öppna skogsdata, det vill säga s.k. MinSkog.fi-information som tillhandahålls av Finlands skogscentral. Logga in på tjänsten MinSkog.fi >> (det är gratis) och kontrollera om skogsdata visas korrekt där. Om fastigheten inte är synlig för dig där, kan den inte heller överföras till EgenSkog. För att reda ut saken ber vi dig kontakta kundtjänsten vid Finlands Skogscentral >> När fastighetsuppgifterna syns i MinSkog.fi kan du uppdatera skogsdata på nytt i EgenSkog. Instruktioner hittar du ovan på denna sida.
Om skogsdata visas helt korrekt i MinSkog.fi och det inte hjälper att uppdatera skogsdata i EgenSkog, är orsaken vanligtvis ett tekniskt problem. Skicka en kontaktbegäran till oss längst ner på sidan så reder vi ut saken.
u har beställt en skogsplan från skogsvårdsföreningen, men den visas inte i EgenSkog. Om du i stället för den skogsplan som skogsvårdsföreningen gjort ser öppna skogsdata eller ingen information alls, beror det ofta på att din personbeteckning saknas i dina medlems- eller kunduppgifter. Om personbeteckningen saknas i skogsvårdsföreningens system, kan EgenSkog inte hitta uppgifterna om din skogsplan. Kontakta din förening eller skogsexpert och be dem lägga till din personbeteckning. Uppdatera sedan skogsdata på nytt i EgenSkog. Instruktionerna finns ovan på denna sida.
Tyvärr är det inte möjligt att uppdatera e-postadressen för inloggning i EgenSkog. Om du i framtiden vill använda en annan e-postadress som användarnamn vid inloggning, måste du registrera dig med din nya e-postadress som användare i EgenSkog. Tyvärr kommer eventuella kartnoteringar, avtal eller meddelanden inte att överföras till det nya kontot.
Att använda din gamla e-postadress som användarnamn vid inloggning är helt okej, så länge du inte glömmer ditt lösenord. Om du glömmer lösenordet används e-postadressen för att återställa lösenordet.
I EgenSkog är det möjligt att ge en annan person fullmakt att se skogsdata. Instruktioner för hur du gör en fullmakt finns ovan på denna sida i punkten Fullmakt till en annan person i EgenSkog.
EgenSkog borde kunna lokalisera dig på kartan om du klickar på siktet. Om EgenSkog inte hittar positionen, finns problemet i de platsbehörigheter du har angett. Om du inte har gett EgenSkog-appen eller webbläsaren du använder tillstånd att använda din position, kan EgenSkog inte lokalisera dig.
Android-användare
Öppna enhetens inställningar och gå till Platsinformation. Kontrollera att platstjänster är aktiverade.
Öppna dessutom Appar i inställningarna, sök efter och klicka på Chrome, klicka på Behörigheter och kontrollera att Plats visas i listan Tillåts.
iOs-användare
Gå till Integritet i inställningarna i din Apple-enhet, sedan till Säkerhet och aktivera platstjänster.
Öppna dessutom i inställningarna den webbläsare på vilken du använder EgenSkog. Vanligtvis Safari och Google Chrome. Gå till inställningarna, välj Safari eller Chrome, klicka på plats och tillåt.
Jag stavade min e-postadress fel av misstag
Om du skrev fel e-postadress när du registrerade dig, har bekräftelselänken skickats till fel e-postadress. Skapa nya inloggningsuppgifter till tjänsten med rätt e-postadress, så skickas också bekräftelselänken till rätt adress.
Bekräftelselänken visas inte i min inkorg
Beroende på din e-posttjänst kan automatiskt genererade servicemeddelanden hamna i skräpposten eller, vad gäller Gmail, i mappen Kampanjer. Kontrollera dessa mappar i din e-post. Observera att det översta meddelandet i mappen Kampanjer i Gmail inte nödvändigtvis är det senaste meddelandet. Du kan enkelt söka efter ett meddelande med hjälp av sökfunktionen genom att skriva in EgenSkog i sökfunktionen.
Ibland är e-postens skräppostfilter så strikt att det inte tillåter att ett meddelande som skickats av EgenSkog överhuvudtaget passerar. Gå då till skräppostinställningarna och ange att adressen no-reply@omametsa.mhy.fi är en betrodd avsändare och börja sedan skapa kontot på nytt.
Länken i bekräftelsemeddelandet fungerar inte
Ibland skadas länken i ett automatiskt genererat meddelande när det skickas och du kan inte bekräfta registreringen. Tyvärr är det enda sättet att du registrerar dig på nytt från början, för att få en ny länk som förhoppningsvis fungerar till din e-post.
Jag hittar inte bekräftelselänken
Om du har fått ett meddelande från EgenSkog, men inte hittar bekräftelselänken, är det den blåa texten Vahvista sähköpostini / Bekräfta e-postadress. Genom att klicka på den kan du gå vidare med registreringen.
Kontakta oss
Hittade du inte svaret på din fråga? Skicka en kontaktbegäran till oss, så kontaktar vi dig inom kort.